ﭘﻮﺷﺶ داﮐﺮوﻣﺎت

ﭘﻮﺷﺶ داﮐﺮوﻣﺎت

ﭘﻮﺷﺶ داﮐﺮوﻣﺎت دارای کاربر های بسیار وسیع و ارزشمندی در صنعت میباشد ، ﻣﻘﺎوﻣـﺖ ﺑﺴـﯿﺎر ﺑﺎﻻ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮردﮔﯽ ، ﺣﺮارت ، ﻋﺪم اﯾﺠـﺎد ﺗـﺮدي ﻫﯿـﺪروژﻧﯽ، ﺳﺎزﮔﺎري ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎي ﺑﻌﺪي و ﻣﻘﺎوﻣـﺖ ﺑـﯽ ﻧﻬﺎﯾـﺖ در ﺑﺮاﺑـﺮ ﺧﻮردﮔﯽ ﮔﺎﻟﻮاﻧﯿﮏ از جمله آنها میباشد .

ﭘﻮﺷﺶ داﮐﺮوﻣﺎت دارای کاربر های بسیار وسیع و ارزشمندی در صنعت میباشد ، ﻣﻘﺎوﻣـﺖ ﺑﺴـﯿﺎر   ﺑﺎﻻ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮردﮔﯽ ، ﺣﺮارت ، ﻋﺪم اﯾﺠـﺎد ﺗـﺮدي ﻫﯿـﺪروژﻧﯽ، ﺳﺎزﮔﺎري ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎي ﺑﻌﺪي و ﻣﻘﺎوﻣـﺖ ﺑـﯽ ﻧﻬﺎﯾـﺖ در ﺑﺮاﺑـﺮ ﺧﻮردﮔﯽ ﮔﺎﻟﻮاﻧﯿﮏ از جمله آنها میباشد . ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل در کشور ژاﭘﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﺧﻮدرو ، اﮐﺜﺮ ﻗﻄﻌﺎت ﺧﻮدرو را ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ داﮐﺮوﻣﺎت پوشش دهی  ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ، ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮاي اﺑﺰار آﻻت ﺟﻨﮕـﯽ در ایالات متحده آمریکا  ، اﺳـﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻧﻈـﺎﻣﯽ  بر اساس پوشش داکرومات (MIL-C-87115 Dacrotized) ﺑــﻪ ﻣﻨﻈــﻮر اﯾﺠــﺎد  ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮردﮔﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ . در ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺷﻬﺮﺳﺎزي اﯾﻦ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺻﻠﯽ در ﭘﺮوژه ﻫﺎي ﺳﺎﺧﺖ ﺗﻮﻧﻞ ، ﺑﺰرﮔﺮاه و ﭘﺮوژه ﻫﺎي ﺑﯿﺸﻤﺎر ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺘﺮو ﺑـﻪ ﮐـﺎر رﻓﺘﻪ و میرود

این پوشش خاص به روش های گوناگون از بروز خوردگی شیمیایی جلوگیری می کند. لایه محافظ ایجاد شده از پوسته های روی و آلومینیوم ، پوششی مناسب بر روی فلز پایه ایجاد می کند. همچنین از تماس عوامل خورنده و سطح فلزی محافظت می کنند.

محلول داکرومات یک ماده محلول در آب حاوی مواد تفلونی، ذرات ریز روی، آلومینیوم، Cr2O3، CrO3 و غیره است. مواد تفلونی، mCrO3 و mCr2O3 به شکل غیر محلول در آب به عنوان چسب برای به هم پیوستن ذرات ریز روی و آلومینیوم که در چندین لایه ورقه ورقه برای ایجاد یک لایه پوششی به کار می­رود. حلال در منطقه پیشگرم کوره پخت در دمای oC100 بخار شده و مواد روی قطعه خشک می­شود. در دمای حدود oC300 پودرهای آلومینیوم و روی کاملا روی قطعه پخت می­شوند و این لایه مانعی محکم بین قطعه و اکسیژن و رطوبت ایجاد می­کند. اسید کروم در پوشش داکرومات مثل روی سطح آهن را غیر فعال می­کند. ضمنا سطح آهن با سیستم آند قربانی شونده روی محافظت می­شود.

روش های پخت داکرومات

روش مرحله ای

در این روش برای پخت مرحله اول قطعات در دمای ۳۵۰ تا ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۵ دقیقه نگهداری میشود . پس از اعمال coat ثانویه به منظور تثبیت نهایی هر دو پوشش قطعات در دمای ۶۱۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۵ دقیقه نگهداری میشوند این مراحل تا دستیابی به ضخامت ایده آل ( ۲-۹ میلیمتر) ادامه میابد .

روش پخت القایی

از این روش به منظور پخت سریع قطعات استفاده میشود . نام این روش به وضوح نحوه عملیات را در پخت قطعات توضیح میدهد . قطعات به روش القایی سریعا به دمای ۶۱۰ درجه فارنهایت رسیده و نگهداری میشوند و تثبیت پوشش به سرعت انجام میشود .