آبکاری چه کاربردهایی دارد؟

آبکاری چه کاربردهایی دارد؟

آبکاری فرایندی است که در آن...

آبکاری فرایندی است که در آن سطح یک فلز یا نافلز را با فلز یا نافلزی دیگر پوشش می دهند تا در برابر خوردگی مقاومت کرده و زیبا گردد . این کار قدمتی 2000 ساله دارد و امروزه کاربرد بسیار زیادی در زندگی ما پیدا کرده و در تولید بسیاری از وسایل از آبکاری استفاده می گردد .

همانطور که گفته شد از آبکاری در تولید بسیاری از محصولات استفاده می گردد . از جمله مهم ترین کاربردهای آبکاری می توان به این موارد اشاره کرد :

1. زیباکاری : بسیاری از افراد وسایل فلزی خود را آبکاری می کنند تا جلوه زیبایی بگیرد . حتی از آبکاری در بدنه خودرو نیز استفاده می گردد و حتی برخی افراد بدنه خودرو های لوکس خود را با طلا آبکاری می کنند .

2. جلوگیری از زنگ زدن : می توان بر روی فلزاتی که با اکسیژن واکنش نشان می دهند ، لایه کروم یا فلزات زنگ نزن دیگر کشید تا سطح فلز آسیب نبیند . این روش به دو روش انجام می گردد که در روش اول فلز اصلی با فلزی که واکنش پذیری کمتری دارد پوشیده می شود و در روش دوم فلز اصلی با فلزی که واکنش پذیری کمتری داشته باشد ، پوشیده می شود . هرچه واکنش پذیری فلزی بیشتر باشد ، بیشتر زنگ می زند و خورده می شود .

3. افزایش مقاوت سطحی : اگر فلزی مقاومت کمی داشته باشد ، می توان سطح آن را با فلزی مقاوم پوشاند تا مقاومت سطحی آن افزایش یابد .

4. افزایش مقاومت حرارتی : همانند افزایش مقاومت سطحی می توان سطح فلزی را که زود ذوب می شود و در اصطلاح مقاومت حرارتی کمتری دارد را با فلزات مقاوم تر پوشاند تا هم بتواند کارایی خود را حفظ کند و هم در جاهایی که نیاز است تا یک فلز در دمایی معین ذوب نگردد .

5. افزایش رسانایی الکتریکی : می توان روی فلزاتی مانند مس فلز طلا را کشید تا رسانایی آن افزایش یابد . از این کار بیشتر در حوزه های کامپیوتری استفاده می گردد . در مدارهای الکتریکی پیچیده می توان با سیم هایی که از مس درست شده اند این کار را انجام داد تا سرعت انتقال الکتریکی در مدار بالاتر برود .