آبکاری نیکل

آبکاری نیکل

نیکل یکی از مهمترین فلزات است که در صورت آبکاری شدن هم زیبایی و هم مقاومت آن افزایش پیدا میکند

از مهمترین فلزاتی است که در آبکاری به کار میرود نیکل است . به ترکیبی منحصر به فردی که از مقاومت در برابر خوردگی و سایش فراهم میشود آبکاری نیکل میگونید. ابکاری نیکل کروم به اصطلاح عامیانه ابکاری استیل معروف می باشد یعنی فلز را مانند استیل می کند .این کار جهت افزایش درخشش و جذابیت فلز آبکاری شده و روشنایی آن انجام میشود.
رنگ نیکل نقره ای میباشد ،سختی آن در حدود فولاد و مقاومت آن در مقابل خوردگی در آب و اتمسفر بالاست و جوش پذیری،مغناطیسی بودن،صیقل پذیری،منبسط و منقبض شدن از خصوصیات آن است.
نیکل به دلایل زیادی آبکاری می شود. اول و مهمتر از همه، نیکل به دلیل توانایی که در پوشاندن عیوب در فلز پایه ،ظاهری تزئینی دارد. رسوبات نیکل را می توان درخشان کرد و هنگامی که توسط یک لایه نازک کروم تزئینی پوشانده شود، درخشندگی خود را حتی در شرایط سخت حفظ می کند. هنگامی که چند لایه نیکل اعمال می شود، محافظت در برابر خوردگی عالی نیز می تواند حاصل شود. این نیاز به آبکاری دو (دوبلکس) یا چند نوع مختلف نیکل (نیکل نیمه روشن و روشن برای دوبلکس، نیکل با پتانسیل بالا و ذرات) دارد. رسوبات نیکل نیز نسبت به فلزات نرمتر مانند مس یا روی مقاومت سایشی بیشتری دارند و بنابراین در مواقعی که مقاومت به سایش مورد نیاز است می توان از آنها استفاده کرد. از آنجایی که نیکل مغناطیسی است، گاهی اوقات می توان آن را در جایی که توانایی مغناطیسی شدن نیاز است، آبکاری کرد. 
درجۀ خوردگی پوششهای نیکل به مواد دیگری که در پوشش داخل می‌شود بستگی دارد و پوششهای الکترولیزی محتوی سولفور،پوششهای براق از مواد آلی ، سریعتر از پوششهای خالص‌تر ، نیمه براق ، تیره، خورده می‌شوند .
به همین دلیل پوششهای دوگانه ، با لایۀ نیمه براق زیرین و لایۀ براق رویی را ب کار می برند ، تا وقتی خوردگی رخ می دهد لایۀ بالایی خورده شود و از لایۀ پایینی محافظت شود ،
با استفاده از این روش عمر لایۀ نیکل 25 میکرونی خیلی بیشتر از موقعی خواهد بود که روی نیکل را با کروم پوشانده این و سرعت خوردگی به  و یا کمتر کاهش می یابد.
آبکاری نیکل شامل افزودن یک لایه نازک نیکل بر روی یک جسم فلزی به دلایل مختلف از جمله اهداف تزئینی یا ایجاد مقاومت در برابر سایش و خوردگی است. سه نوع از محبوب ترین آبکاری نیکل عبارتند از: پوشش آبکاری نیکل براق(روشن)، پوشش آبکاری نیکل نیمه براق، پوشش آبکاری نیکل-کلراید

آبکاری نیکل روشن ، که به تنهایی یا با سایر رسوبات نیکل استفاده می شود، به طور گسترده در خودرو مانند روی چرخ های ، تزئینات روشن، اگزوز کامیون ها، سپرها و ترمیم ها کاربرد دارد .
 یک یا چند لایه نیکل نیز در موتورسیکلت ها و دوچرخه ها و سخت افزارهایی مانند ابزار دستی استفاده می شود. 
در خانه، از نیکل روشن برای لوله کشی، وسایل روشنایی، لوازم خانگی و کالاهای سیمی استفاده می شود. 
نیکل آبکاری شده از نظر تجاری دارای اهمیت خاصی است و بطور گسترده ای به خصوص در طول ۵۰ سال گذشته توسعه یافته است و توانسته در سراسر جهان طیف گسترده ای از پوشش های صنعتی را برای اهداف تزئینی و کاربردی امکان پذیر سازد.