آبکاری

آبکاری

به فرایند اندود کردن یک فلز بروی یک فلز دیگر به کمک هیدرولیز را آبکاری گویند. به عبارت دیگر قرار دادن لایه ای از یک فلز بروی یک فلز دیگر را آبکاری می گویند.

سطوحی که روکش فلزات بروی آن ها قرار میگیرد و همچنین باالعکس، می توانند از جنس غیر فلز باشند.

این فرایند با نام های مختلفی وجود دارد مانند آبکاری مس، آبکاری نقره، آبکاری کروم و ... .

این روش به کارخانه ها کمک میکند تا ار فلزات ارزان قیمت مانند روی و استیل در بیشتر محصولات خود، برای زبیا سازی و حفاظت و ... استفاده کنند.

استفاده این فرایند دلایل بسیاری دارد که به چند مورد از آن می پردازیم :

آلیاژ سازی لازمه ذوب کردن فلزات می باشد و تامین انرژی برای این کار بسیار هزینه بر است به همین دلیل آبکاری هزینه ای به مراتب پایین تر و مراحل بسیار ساده تری نسبت به تولید آلیاژ دارد. درنتیجه یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آبکاری هزینه کمتر آن نسبت به تولید آلیاژ است.

یکی دیگر از دلایل استفاده از آبکاری، استفاده در بخش زیباسازی است. به عنوان مثال به علت نرم بودن فلزات گران بهایی مانند طلا ار آن نمی توان در بخش های مقاومتی سازه ها استفاده کرد اما برای زیبا سازی از آبکاری طلا استفاده می کنند. از آبکاری طلا بیشتر برای زیبا سازی ساعت استفاده فراوانی می شود.

جلوگیری از خوردگی شمیایی از دیگر دلایل استفاده از آبکاری است. برای جلوگیری از خوردگی شیمیایی به دو صورت عمل می شود. یکی به این صورت که فلز مادر توسط فلزی که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد پوشش داده می شود مانند روکش کردن قاشق آهنی با نقره. و روش دوم به این صورت است که فلز مادر توسط فلزی خاصیت خوردگی بیشتری نسبت به فلز مادر دارد پوشش داده می شود مانند آهن سفید که فولاد با لایه ای از روی پوشش داده شده است.

یکی دیگر از دلایل استفاده از آبکاری، افزایش مقاومت سطحی است. فلزاتی که از مقاومت سطحی کمی، چه در برابر ضربه و چه در برابر سایش، برخوردارند با روکشی از فلز مقاوم محافظت می شوند.

افزایش مقاومت حرارتی جز دلایلی است که باعث شده است تا از آبکاری استفاده کنیم. کار کردن در محیط هایی که درجه حرارت بالایی دارند باعث شده است که استفاده از فلزات برای ساخت ابزار آلات غیرممکن شود. همین دلیل باعث شد تا از سرامیک که دارای مقاوت بالایی در برابر حرارت است استفاده شود.

یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از آبکاری، افزایش رسانایی الکتریکی است. امروزه جهان تکنولوژی و سرعت پردازش اطلاعات افزایش یافته که در طراحی قطعات الکتریکی نمیتوان حتی از مس که رسانایی بالایی دارد، استفاده کرد. در واقع برای بهبود پردازش سیستم و کاهش حرارت های مقاومتی در پردازنده ها باید از موادی با رسانایی بالاتر و مقاومت کمتری استفاده کرد از این رو در این صنعت امروزه از آبکاری طلا، نقره و پلاتین بر روی قطعات فولادی برای افزایش رسانایی الکتریکی استفاده میکنند.